Bekijk hier al onze smart trainers

Wat is een smart trainer?
Smart trainers zijn interactieve turbo trainers die aansluiten op apps als Zwift, TrainerRoad en The Sufferfest om de weerstand van de trainer onder controle te houden en de beklimmingen, tegenwind en visuele effecten in virtuele werelden te reproduceren.

Deze apps kunnen je ook door power-based intervaltrainingen begeleiden, waarbij de weerstand automatisch wordt aangepast om je op het gewenste vermogen te houden (de zogenaamde ERG-modus).

Smart trainers werken door te communiceren met apps van derden op smartphones, tablets en computers met behulp van draadloze ANT+-frequenties of Bluetooth.

Het klinkt ingewikkeld, maar de meeste van deze trainers en apps zullen automatisch naar elkaar zoeken en verbinding maken, dus in de praktijk is het meestal heel eenvoudig.

Wiel-op of directe aandrijving?
Er zijn twee hoofdtypen smart trainers: wheel-on en direct drive.

Wheel-on smart trainers werken als klassieke, ‘domme’ trainers – u klemt de achteras in een steun terwijl uw achterwiel op een rol rust. Deze rol wordt aangesloten op een weerstandseenheid die communiceert met de door u gekozen hardware en app om de weerstand die u door het wiel voelt te controleren.

Dit zijn meestal de goedkoopste en lichtste soorten trainers, maar ze kunnen slijtage veroorzaken aan uw banden (hoewel er specifieke trainerbanden beschikbaar zijn om dit probleem te verzachten), hun vermogensmeting is over het algemeen minder nauwkeurig en het rijgevoel is vaak minder goed dan dat van trainers met directe aandrijving.

Voor trainingstoestellen met directe aandrijving moet u het achterwiel verwijderen en uw fiets via een standaard cassette aan de trainer koppelen. Deze zijn zwaarder en duurder dan de wheel-on trainers, maar de prijzen worden steeds competitiever en hebben een aantal voordelen.

Buiten de voor de hand liggende voordelen, een gebrek aan slijtage van uw mooie achterband, zijn ze meestal ook stiller en bieden ze een realistischer, weg-achtig rijgevoel. Ze zijn meestal ook veel rijker aan functies en nauwkeuriger, in termen van vermogensmeting, dan wheel-on trainers.

Waarom zou ik binnen trainen in plaats van alleen maar buiten te rijden?
Dit is een eerlijke vraag, en een vraag die echt een heel persoonlijk antwoord heeft.

Maar de meesten van ons zullen waarschijnlijk toegeven dat we er niet van houden om nat, koud en vies te worden. Bovendien, als je in een bijzonder druk deel van de wereld woont, kan het veel veiliger zijn om binnen te trainen – als je met harde tussenpozen aan het uitputten bent of in een tijdritpositie op de open wegen traint, moet je echt voorzichtig zijn met het verkeer.

Trainen binnenshuis kan u van dat alles redden, en in een positiever licht kan trainen binnenshuis zeer tijdbesparend zijn. Virtuele werelden zoals Zwift zijn ook zo populair nu er online groepsritten en -races worden georganiseerd – er zijn zelfs nationale kampioenschappen en de UCI organiseert een e-wereldkampioenschap esporten voor 2020 – zodat je je competitieve drang om het nog leuker te maken niet kunt weerstaan.

Tacx Flux S smart  

Out of the box, de Flux S bestaat uit twee delen: het hoofddeel en de voorste steunpoten. U moet wat montage doen door de voorpoten te monteren, maar dit duurt slechts enkele minuten en er wordt een inbussleutel meegeleverd om het u gemakkelijk te maken. Eenmaal gebouwd is de Flux S een mooi pakket.

Helaas klappen de poten niet weg om op te bergen, wat prima is als je een speciale ‘paincave’ hebt, maar anders neemt hij wel ruimte in beslag van 67cm lang x 64cm breed x 46cm hoog. Ook is er geen draagbeugel en met 23,6 kg maakt dit het wel een beetje lastig om hem te verplaatsen.

Zoals bij de meeste van de meer betaalbare smart trainers op de markt, zit er geen cassette in de doos, maar Shimano en SRAM 8- tot 11-versnellingscassettes passen direct, terwijl een Campagnolo body apart wordt verkocht.

Het werkt ook met MTB en CX 135mm assen, 142mm, 148mm en er is een adapter beschikbaar voor 135 x 10mm.

Het is echter niet nodig om een cadanssensor aan te schaffen, omdat deze Flux die gegevens standaard biedt.

De montage van een fiets is een eenvoudige aangelegenheid en één enkele stekker is voldoende. Zoals bij de meeste trainers van deze tijd wordt de Flux aangesloten op smartphones, tablets, ANT+FE-C fietscomputers en aansluitingen via ANT+.

De Flux S sluit naadloos aan op Tacx’ eigen app en werkt direct met software van derden zoals Zwift en TrainerRoad.

Het eerste wat me opviel is hoe stabiel de Flux S is, wat indruk op me maakte met zijn budget-geprijsde referenties. Dit is te danken aan een combinatie van grote voetafdruk, goed geplaatste poten en gewicht. Met 23,6 kg voelt de Flux S zich aan de grond genageld, hoe hard je hem ook in of uit het zadel duwt.

Ik was ook onder de indruk van de geluidsniveaus of het ontbreken daarvan. Het verschil tussen moderne direct-drive-units en on-wheel trainers is enorm, wat te danken is aan het vliegwieldesign systeem. Hoewel er wat lawaai is, komt het grootste deel van dit geluid van de transmissie. Ik heb de Flux S gemeten bij 60db op een iPhone app, terwijl ik 200 watt reed, en bij deze geluidsniveaus is het onwaarschijnlijk dat je iemand in een andere kamer stoort.

Tacx beweert dat de vermogenscijfers binnen 3 procent nauwkeurig zijn en dat leek het geval te zijn in vergelijking met de Garmin Vectoren die ik gebruikte. Opnieuw indrukwekkend voor een slimme trainer tegen deze prijs. Ik was ook onder de indruk van de cadansgegevens van de Flux S, die overeenkomen met mijn Vectoren.

Het vliegwiel weegt 7,6kg en geeft de trainer een goed rijgevoel.

De Flux S kan klimmetjes tot 10 procent simuleren, en hoewel dit misschien niet veel lijkt vergeleken met de grotere broertjes en zusjes, zal de Neo 2, hellingen tot 25 procent, voor de meeste zal dit voldoende zijn. Zeker als je bedenkt dat de Mont Ventoux een gemiddelde helling heeft van 7,4 procent, dus je weet dat je genoeg hebt om mee te werken.

Het algemene rijgevoel is goed en dit is grotendeels te danken aan het 7,6kg vliegwiel. Het is zwaarder dan al zijn concurrenten tegen vergelijkbare prijzen en geeft een levensechte rit die goed te vergelijken is met trainers die het dubbele van de prijs kosten. Tacx heeft de technologie van zijn top-trainer goed gefilterd.

De weerstand, die dankzij elektromagneten werkt, voelt ook goed aan, vooral bij het gebruik van Zwift en het nemen van beklimmingen. Het is soepel en draagt bij aan het algemene gevoel en plezier bij het trainen binnenshuis. De Flux S biedt een maximale weerstand van 2.000 watt, wat voor de meeste fietsers meer dan voldoende is.

Als je alleen de Tacx app via je smartphone gebruikt, kun je zowel het vermogen als de hellingsgraad instellen. In deze modus ondervond ik wel een beetje vertraging, maar ik denk dat de meeste rijders toch al zullen trainen met een van de vele andere softwarepakketten die beschikbaar zijn.

Tacx Flux S overall

Tacx heeft met de Flux S een zeer bekwame trainer geleverd die een geweldige introductie biedt in de wereld van de slimme trainers. Voor de meeste rijders biedt de Flux S meer dan genoeg interactieve mogelijkheden om een goede indoor trainingservaring en wat plezier te hebben.

Voeg daar nog eens een goed rijgevoel, gemak bij het instellen en gebruiken aan toe, en het prijskaartje en de Flux S is indrukwekkend. Het enige echte nadeel is het gebrek aan handvatten en het feit dat de benen niet opklapbaar zijn om op te bergen – maar geen van beide is een groot probleem.

Bekijk hier al onze smart trainers